Podejrzliwość hamuje przedsiębiorczość w Polsce. Pomóc mogłaby zmiana mentalności

Podziel się:
fot. Newseria

Polacy to jeden z najlepiej wykształconych narodów na świecie. W 2017 roku 50 proc. społeczeństwa będzie mieć tytuł magistra. Wykształcenie nie idzie jednak w parze z wiedzą. Większość z nas wątpi w dobre intencje innych, jest też przekonana o tym, że duże pieniądze można zarobić tylko dzięki znajomościom. Zdaniem ekspertów bez zbudowania umiejętności miękkich i zmiany mentalności Polakom trudno będzie odnieść sukces.

– Jako nacja jesteśmy odważni, przedsiębiorczy i wykształceni. Pod względem znajomości języka angielskiego zajmujemy 8. miejsce na świecie – mówi agencji Newseria Mateusz Grzesiak, psycholog i coach. – Mamy też wady. Tą fundamentalną, która przeszkadza nam w przedsiębiorczości, jest brak zaufania.

Jak wynika z ubiegłorocznego raportu Diagnoza Społeczna, tylko 12 proc. Polaków wierzy w dobre intencje innych. To kilkakrotnie mniej niż w innych krajach europejskich. Niewiele więcej badanych, bo 16 proc., jest przekonanych, że ludzie starają się być pomocni. Polakom łatwiej jest uwierzyć w złe intencje, dlatego często sami atakują pierwsi.

Nie zmienia się nastawienie do zamożnych osób, wciąż powszechne jest przekonanie, że pierwszy milion trzeba ukraść.

– 75 proc. Polaków uważa, że duże pieniądze można zarobić tylko dzięki znajomościom i kombinując. 20 proc. z nich wierzy, że bogaty to złodziej. To ewenement na skalę światową – przekonuje ekspert.

Polacy są jednym z lepiej wykształconych narodów. Szacuje się, że w 2017 roku połowa społeczeństwa będzie miała tytuł magistra. Wykształcenie nie przekłada się jednak na zarobki, nie pomaga również w przedsiębiorczości. Polakom brakuje umiejętności miękkich, uważają je za mało istotne i bardziej wierzą w teorię. Grzesiak przekonuje, że najlepszą edukacją byłoby dzielenie się przedsiębiorców receptą na sukces i takie działania przyspieszą nasz rozwój.

– Liczę, że powstaną takie pomysły, które przerosną każdego z nas indywidualnie i zaczniemy myśleć w kategoriach kolektywnych – nie tylko kiedy mamy będziemy mieli wspólnego wroga, lecz także wtedy, kiedy będziemy chcieli coś wspólnie budować. Wtedy powstanie nowa Polska, adekwatna do czasów, w których żyjemy, gdzie psychologia biznesu idzie w parze z przedsiębiorczością i pomaga ludziom się rozwijać – mówi Grzesiak.

Źródło: Newseria

Podziel się:


Tłuste lata przed firmami windykacyjnymi. Banki coraz chętniej sprzedają wierzytelności hipoteczne

Branża windykacyjna ma się coraz lepiej. Wierzyciele chętnie sprzedają nie tylko długi konsumpcyjne, lecz także hipoteczne. Zrobiły to już m.in. banki Getin Bank i BZ WBK. W najbliższym czasie na taki krok zdecydować się ma Raiffeisen Polbank. Na sprzedaż wystawiane są pakiety hipoteczne wraz z zabezpieczeniem, co – jak przekonują firmy windykacyjne – poprawia sytuację

Piwna odsłona Cechu Piwowarów Grupy BRJ w irlandzkim stylu

Cech Piwowarów Grupy Browary Regionalne Jakubiak uwarzył swoje pierwsze piwo: Leprikon w stylu Irish Red Ale. To doskonała propozycja dla wszystkich piwoszy, którzy otwarci są na nowe, rzadko spotykane w Polsce piwne smaki i aromaty pochodzące z Wysp Brytyjskich.

Dział kadr już nie tylko od naliczania pensji. Rośnie znacznie strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi

Wielopokoleniowość to coraz większe wyzwanie dla dużych korporacji. Działy personalne muszą pogodzić wymagania młodych pracowników z oczekiwaniami osób starszych. By zatrzymać pracowników, firmy muszą im nie tylko oferować atrakcyjne wynagrodzenia, lecz także umożliwiać rozwój zawodowy i osobisty.