W teatrze „Rozmyty Kontrast”

„Dom kobiet” Zofii Nałkowskiej

Podziel się:
Fot. Kazimierz Kosmala

Działający przy Powiatowym Centrum Kultury i Sztuki w Ciechanowie amatorski teatr „Rozmyty Kontrast” dał 30 lipca nową, dziewiątą już premierę wystawiając dramat Zofii Nałkowskiej pt. „Dom kobiet”.

To pierwsza sztuka naszej wybitnej pisarki i publicystki (żyła w latach 1884-1954), napisana w 1930 r. Rzecz dzieje się w domu, w którym spotyka się siedem spowinowaconych z sobą kobiet reprezentujących różne pokolenia (plus jedna służąca). Tematem sztuki są wzajemne relacje między bohaterkami, ich wspomnienia, a jednym z tematów rozmów jest miłość, jej znaczenie w życiu kobiety. Poprzez tę sztukę poznajemy doświadczenie życiowe samej autorki.
Piszący te słowa obawiał się, czy młody amatorski zespół podoła wyzwaniu prezentując na scenie, bądź co bądź, niełatwy utwór. I… z satysfakcją stwierdza, że – podołał. Najtrudniejszą rzeczą dla wykonawczyń musiało chyba być opanowanie dużych partii tekstu. Wiele rzeczy w tym przedstawieniu było udanych: coś co można określić jako zagospodarowanie przestrzeni scenicznej (te liczne zmiany usytuowania aktorek wobec siebie i całej scenografii), dalej – naprawdę dobra ich gra, zwłaszcza przy długich dialogach, wymagających zawsze od aktorów dużych umiejętności. Bardzo udana była scenografia. W całości widać dobrą rękę reżysera.
I tylko co do jednego można mieć zastrzeżenie: dykcja, dykcja i jeszcze raz dykcja. Widzowie siedzący w szóstym rzędzie twierdzili, że wielu wypowiadanych przez wykonawczynie kwestii, w ogóle nie rozumieli. „To przecież teatr amatorski” – ktoś powiedział. No dobrze, ale poprawne artykułowanie słów, to jednak nawet dla takiego niedoświadczonego amatorskiego zespołu, powinno być rzeczą pierwszoplanową.
Ale poza tym… bardzo dobrze. To imponujące, że w czasie gdy młodzi ludzie spędzają letnie miesiące raczej nad morzem, czy na Mazurach, młodzi aktorzy (tu raczej – aktorki) ciechanowskiego teatru „Rozmyty Kontrast” wytrwale pracują nad nowym trudnym spektaklem. To świetnie, że mamy w Ciechanowie taki teatr, który raz za razem prezentuje nową premierę. Za ok. 2 tygodnie znów nam pokaże, tym razem „Wujaszka Wanię” Antoniego Czechowa, podczas rozpoczynającego się 13 sierpnia XXII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Dionizje”.
Wykonawczynie w omawianym dramacie Zofii Nałkowskiej: Adrianna Betlińska, Aleksandra Masłowska, Ilona Kowalska, Justyna Niezgodzińska, Kinga Szpojankowska, Aleksandra Ostrowska, Paulina Borek, Sandra Pszczółkowska. Ponadto głos męski zza sceny i sufler – Mateusz Trojanowski. Reżyseria – Andrzej Liszewski, scenografia – Jerzy Ratowski, kostiumy – Marzena Oleszczuk, oświetlenie i nagłośnienie – Michał Kęsik.
Warto przy okazji odnotować bardzo pozytywne zjawisko: publiczność po brzegi wypełniła widownię w Kawiarni Artystycznej PCKiS. Trzeba było donosić krzesła i ławy. Świadczy to o dwóch rzeczach: po pierwsze – że w Ciechanowie potwierdza się duże zainteresowanie teatrem, po drugie – że nasz teatr „Rozmyty Kontrast” cieszy się coraz większą sympatią.
Tadeusz Woicki

Podziel się:


Przez 3 dni Ciechanowem zawładnęły teatry

XXII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Dionizje”

13 sierpnia w Powiatowym Centrum Kultury i Sztuki w Ciechanowie nastąpiło uroczyste otwarcie XXII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Dionizje”. Ten zasłużony festiwal zawitał do Ciechanowa po rocznej przerwie spowodowanej trudnościami finansowymi. W tym roku wystąpiły na nim wyłącznie zespoły krajowe.

U ciechanowskich poetów

Spotkanie z Markiem Piotrowskim

Coraz ciekawsze stają się „Czwartkowe wieczory z poezją” organizowane przez ciechanowski oddział Stowarzyszenia Autorów Polskich. Bohaterem ostatniego XXI spotkania, 1 października w restauracji „Retro”, był Marek Janusz Piotrowski – z zawodu archeolog, ale także publicysta, autor tekstów kabaretowych, poeta.

Sojusz muzealnicy–fotograficy

W wyniku niedawnego porozumienia pomiędzy dyrekcją Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie i zarządem Ciechanowskiego Klubu Fotograficznego (CKF) początek roku 2015 otworzył nową inicjatywę regionalistyczną na rzecz cyfrowego dokumentowania przez fotografików obiektów narodowego dziedzictwa kulturowego, rozsianych na terenie całego północnego Mazowsza. Ważnym dla środowiska