Niedzielny koncert w Opinogórze

Karol Radziwonowicz i Fryderyk Chopin w Oranżerii

Podziel się:
Fot. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Na kolejny niedzielny koncert w oddanym niedawno do użytku wspaniałym gmachu Oranżerii w kompleksie Muzeum Romantyzmu w Opinogórze zaproszony został wybitny polski pianista – Karol Radziwonowicz.

Na wymienienie najważniejszych tylko jego osiągnięć artystycznych nie starczyłoby tu miejsca. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie ukończył w 1982 r., po czym wyjechał na 2 lata na studia muzyczne w USA. Jego podróże artystyczne prowadzą niemal przez wszystkie kontynenty. Konceruje z wieloma znanymi orkiestrami symfonicznymi, uczestnicząc w wielu międzynarodowych festiwalach. Występował jako solista w tak prestiżowych salach koncertowych, jak: Carnegie Hall w Nowym Jorku, Festspielehaus w Salsburgu, Berlińska Filharmonia, Concertgebouw w Amsterdamie, Kitara Concert Hall w Sapporo itd., itd. Jako jedyny pianista na świecie dokonał nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Ignacego Jana Paderewskiego, a także utworów Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wersji kameralnej. Jako pianista zajmuje się również działalnością pedagogiczną – zapraszany przez różne uczelnie do prowadzenia klas mistrzowskich. Jest jurorem wielu pianistycznych konkursów w kraju i za granicą.

Fot. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

Fot. Muzeum Romantyzmu w Opinogórze

W programie opinogórskiego koncertu Karola Radziwonowicza znalazło się 10 utworów Fryderyka Chopina, w tym jeden z nokturnów, trzy walce, dwa mazurki i „Wielki Polonez Es dur”. Pianista zaprezentował się niezwykle ciekawie. Grał po mistrzowsku utwory naszego kompozytora, a pomiędzy poszczególnymi wykonaniami rozmawiał z publicznością, która wypełniła salę koncertową. Zdążył opowiedzieć, że był w Opinogórze przed wieloma laty, jeszcze jako uczeń szkoły średniej, grało się tu wówczas na… pianinie. Wspomina to dziś z dużym sentymentem. Pochwalił się też, że jego nagrania zabrzmiały w kosmosie z okazji dwusetnej rocznicy urodzin Chopina, podczas ekspedycji promu „Endeavour”.
Karol Radziwonowicz okazał się świetnym dydaktykiem. Tłumaczyl utwory, które za chwilę zagra, bardzo ciekawie mówił o twórczości Chopina, o warsztacie pianisty. Słuchacze np. dowiedzieli się ciekawych rzeczy o słynnych chopinowskich mazurkach.
Publiczność nagrodziła pianistę długimi brawami na stojąco, były bisy.
– To koncert chopinowski, ale nie byłbym sobą, gdybym na koniec nie zagrał Paderewskiego – oświadczył.
I zagrał jego „Krakowiaka fantastycznego”.
Pod koniec wszedł na scenę dyrektor Muzeum Romantyzmu – Roman Kochanowicz. Bardzo ciekawie opowiadał o spotkaniu Fryderyka Chopina z Zygmuntem Krasińskim, gdy pierwszy miał 10, drugi 8 lat. Zaprzyjaźnili się. W 1821 r. wystąpili razem: Chopin grał, Krasiński recytował.
– Dzieła jakich kompozytorów oprócz Fryderyka Chopina znajdują się w pana repertuarze? – zapytaliśmy Karola Radziwonowicza.
– Oczywiście Ignacego Jana Paderewskiego, a także Juliusza Zarębskiego i Karola Mikulego.
Nie mogło nie paść pytanie, jak gość ocenia gmach opinogórskiej oranżerii.
– Imponujący obiekt, doskonała akustyka sali koncertowej, świetny fortepian, znakomita publiczność – padła odpowiedź.
Czy trzeba usłyszeć coś więcej od wybitnego pianisty?
Tadeusz Woicki

Podziel się:


U ciechanowskich poetów

Spotkanie z Markiem Piotrowskim

Coraz ciekawsze stają się „Czwartkowe wieczory z poezją” organizowane przez ciechanowski oddział Stowarzyszenia Autorów Polskich. Bohaterem ostatniego XXI spotkania, 1 października w restauracji „Retro”, był Marek Janusz Piotrowski – z zawodu archeolog, ale także publicysta, autor tekstów kabaretowych, poeta.

Podczas upałów – najlepsza muzyka

Letni koncert „Pro Musica Antiqua”

Ciechanowianie, którzy w sobotę, 4 lipca, przed obezwładniającym upałem schronili się (oczywiście przyszli tu przede wszystkim dla muzyki) do chłodnych sal Muzeum Szlachty Mazowieckiej, mieli okazję wysłuchać ciekawego koncertu olsztyńskiego zespołu kameralnego „Pro Musica Antiqua”.

Sojusz muzealnicy–fotograficy

W wyniku niedawnego porozumienia pomiędzy dyrekcją Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie i zarządem Ciechanowskiego Klubu Fotograficznego (CKF) początek roku 2015 otworzył nową inicjatywę regionalistyczną na rzecz cyfrowego dokumentowania przez fotografików obiektów narodowego dziedzictwa kulturowego, rozsianych na terenie całego północnego Mazowsza. Ważnym dla środowiska