ISLAMISTA I MUZUŁMANIN

Podziel się:
Szanowni Państwo, jest to mój pierwszy wpis w dziale „Opinii Ekspertów” i w związku z tym, że ostatnio namnożyło się ekspertów od spraw terroryzmu mającego swoje podłoże religijne chciałbym tylko skromnie poprosić tych ekspertów i wyjaśnić tym, którzy te eksperckie opinie czytają, żebyśmy zaprzestali żonglerki i traktowania jako synonimy dwóch słów: ISLAMISTA I MUZUŁMANIN.

Szanowni Państwo, jest to mój pierwszy wpis w dziale „Opinii Ekspertów” i w związku z tym, że ostatnio namnożyło się ekspertów od spraw terroryzmu mającego swoje podłoże religijne chciałbym tylko skromnie poprosić tych ekspertów i wyjaśnić tym, którzy te eksperckie opinie czytają, żebyśmy zaprzestali żonglerki i traktowania jako synonimy dwóch słów: ISLAMISTA I MUZUŁMANIN.

Dlaczego? Postaram się to wyjaśnić najprościej jak umiem. Otóż:

– muzułmanin to wyznawca Allaha, z języka arabskiego „poddany Bogu”;

– islamista jest zwolennikiem doktryny politycznej zwanej Islamizmem, która z religii robi system polityczny a sama wywodzi się od XIX wiecznych fundamentalistów islamskich.

Każdy islamista jest ex definitione muzułmaninem, ale większość muzułmanów świata to nie są islamiści.

Jako etnolog i antropolog kulturowy a więc osoba próbująca wyjaśnić zawikłania człowieka w kulturze czułem się w obowiązku wyjaśnienia tych dwóch kwestii. Proszę zapamiętajmy to rozróżnienie ze zwykłego poczucia wrażliwości i sprawiedliwości społecznej i nie krzywdźmy innych swoimi generalizacjami.

W związku z tym, że jest to mój pierwszy post, chciałbym też zaproponować Państwu pewną formę wzajemnej komunikacji. Otóż na końcu tego posta podam swój adres mailowy. Wielu z nas interesuje się dalekimi kulturami, religiami, językami. Nie zawsze jednak można odnaleźć interesujące nas informacje w ogólnodostępnych źródłach. Jako osoba posiadająca podstawy wiedzy o kulturach, religiach, tradycjach i językach świata, chętnie posłużę swoją (mam nadzieję, że wystarczającą) wiedzą a z pewnością dowiem się także czegoś ciekawego od Państwa.

Tak więc wszelkie pytania, uwagi oraz informacje dotyczące wzajemnych relacji narodów, kultur, języków, religii a także pochodzenia tych poszczególnych zjawisk proszę kierować na adres: dominik_napiwo@wp.pl. Ja ze swojej strony postaram się pozbierać poszczególne listy i co jakiś czas odpowiedzieć na nie na powyższej stronie.

Podziel się:


Zdjęcie profilowe

Dominik Jakub Napiwodzki

Urodził się w Ciechanowie. Tutaj też ukończył Liceum Ogólnokształcące nr 2 im. Adama Mickiewicza. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Ciechanowie oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Adama Krzanowskiego w Mławie z filią w Ciechanowie. Z wykształcenia antropolog kulturowy. Pasjonat poznawania kultury, historii i społeczeństwa rdzennego narodu Krymu - Tatarów Krymskich. W związku z zainteresowaniami już od kilku lat współpracuje z różnymi instytucjami oraz organizacjami Tatarów polskich oraz krymskotatarskich, w tym z ciechanowską "Fundacją Krym".

(Cykl): Ekonomia po ludzku

„NISZCZYCIELSKIE HIPERMARKETY”

Wielu na nie psioczy, ale jednocześnie nie wyobraża sobie zakupów bez nich. Spójrzmy chłodnym okiem na kilka obiegowych opinii w kwestii tzw. sklepów wielkopowierzchniowych.

Słowa leczą. Porozmawiajmy

To, że słowa leczą stanowi udowodniony fakt. Dobrym i mądrym słowem mogą leczyć nie tylko duchowni, filozofowie, pedagodzy, psycholodzy, ale również lekarze.

Poseł Marek Jakubiak:

Czy nie łatwiej wspomagać nowe miejsca pracy bezpośrednio w zakładzie pracy?

(…)Kontrolerzy NIK-u ustalili, że programy specjalne dla bezrobotnych, zamiast być narzędziem wsparcia dla osób, którym najtrudniej znaleźć i utrzymać pracę lub zaistnieć na rynku pracy, są traktowane przez powiatowe urzędy pracy jako sposób na pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych. Do udziału w programach dobierają one przypadkowe osoby, często takie, które nawet