ISLAMISTA I MUZUŁMANIN

Podziel się:
Szanowni Państwo, jest to mój pierwszy wpis w dziale „Opinii Ekspertów” i w związku z tym, że ostatnio namnożyło się ekspertów od spraw terroryzmu mającego swoje podłoże religijne chciałbym tylko skromnie poprosić tych ekspertów i wyjaśnić tym, którzy te eksperckie opinie czytają, żebyśmy zaprzestali żonglerki i traktowania jako synonimy dwóch słów: ISLAMISTA I MUZUŁMANIN.

Szanowni Państwo, jest to mój pierwszy wpis w dziale „Opinii Ekspertów” i w związku z tym, że ostatnio namnożyło się ekspertów od spraw terroryzmu mającego swoje podłoże religijne chciałbym tylko skromnie poprosić tych ekspertów i wyjaśnić tym, którzy te eksperckie opinie czytają, żebyśmy zaprzestali żonglerki i traktowania jako synonimy dwóch słów: ISLAMISTA I MUZUŁMANIN.

Dlaczego? Postaram się to wyjaśnić najprościej jak umiem. Otóż:

– muzułmanin to wyznawca Allaha, z języka arabskiego „poddany Bogu”;

– islamista jest zwolennikiem doktryny politycznej zwanej Islamizmem, która z religii robi system polityczny a sama wywodzi się od XIX wiecznych fundamentalistów islamskich.

Każdy islamista jest ex definitione muzułmaninem, ale większość muzułmanów świata to nie są islamiści.

Jako etnolog i antropolog kulturowy a więc osoba próbująca wyjaśnić zawikłania człowieka w kulturze czułem się w obowiązku wyjaśnienia tych dwóch kwestii. Proszę zapamiętajmy to rozróżnienie ze zwykłego poczucia wrażliwości i sprawiedliwości społecznej i nie krzywdźmy innych swoimi generalizacjami.

W związku z tym, że jest to mój pierwszy post, chciałbym też zaproponować Państwu pewną formę wzajemnej komunikacji. Otóż na końcu tego posta podam swój adres mailowy. Wielu z nas interesuje się dalekimi kulturami, religiami, językami. Nie zawsze jednak można odnaleźć interesujące nas informacje w ogólnodostępnych źródłach. Jako osoba posiadająca podstawy wiedzy o kulturach, religiach, tradycjach i językach świata, chętnie posłużę swoją (mam nadzieję, że wystarczającą) wiedzą a z pewnością dowiem się także czegoś ciekawego od Państwa.

Tak więc wszelkie pytania, uwagi oraz informacje dotyczące wzajemnych relacji narodów, kultur, języków, religii a także pochodzenia tych poszczególnych zjawisk proszę kierować na adres: dominik_napiwo@wp.pl. Ja ze swojej strony postaram się pozbierać poszczególne listy i co jakiś czas odpowiedzieć na nie na powyższej stronie.

Podziel się:


Zdjęcie profilowe

Dominik Jakub Napiwodzki

Urodził się w Ciechanowie. Tutaj też ukończył Liceum Ogólnokształcące nr 2 im. Adama Mickiewicza. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Ciechanowie oraz Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Adama Krzanowskiego w Mławie z filią w Ciechanowie. Z wykształcenia antropolog kulturowy. Pasjonat poznawania kultury, historii i społeczeństwa rdzennego narodu Krymu - Tatarów Krymskich. W związku z zainteresowaniami już od kilku lat współpracuje z różnymi instytucjami oraz organizacjami Tatarów polskich oraz krymskotatarskich, w tym z ciechanowską "Fundacją Krym".

EKONOMIA PO LUDZKU

Dlaczego rynek ma być wolny?

Parę lat temu, miałem okazję uczestniczyć jako obserwator w spotkaniu pewnego senatora z mieszkańcami. Spotkanie odbywało się w sali domu parafialnego, udostępnionej na tę okoliczność.

Gwarancje dla młodzieży

„Gwarancje dla młodzieży” to nowa inicjatywa na rzecz zwalczania bezrobocia wśród młodzieży będąca częścią „Pakietu na rzecz zatrudnienia młodzieży” wypracowanego przez Komisję Europejską. Program ten jest skierowany do wszystkich młodych ludzi pomiędzy 15 a 25 rokiem życia, bez względu na to czy są oni zarejestrowani w urzędzie pracy, czy też nie. Dlaczego?

EKONOMIA PO LUDZKU

STREFY DLA „SPECJALNYCH”

W naszych okolicach istnieją dwie specjalne strefy ekonomiczne. Ciechanów (razem z Mławą, Płońskiem, Ostrołęką) – jak od kilku lat widnieje w internecie − należy do Warmińsko-Mazurskiej SSE. Mieszkańcy raczej tego nie odczuwają – ponad połowa w ogóle o tym nie wie.