Echo naszych publikacji

W Ciechanowie godzin więcej … ale nadal jest tragicznie

Podziel się:

Więcej zajęć z nauczycielem wspomagającym – ogłosił prezydent Ciechanowa, Krzysztof Kosiński.

Trudno nie czuć zadowolenia, gdy się widzi, że to niejako odpowiedź, m.in. na naszą publikację sprzed 2 tygodni. Podczas czerwcowej sesji Rady Miasta Ciechanów, i wcześniej podczas prac komisji, radny Michał Jeziółkowski zwracał uwagę na zbyt małą ilość godzin pracujących w klasach integracyjnych nauczycieli wspomagających. Sprawa bardzo istotna z punktu widzenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dotychczasowa ilość (10 godzin) jest ze wszech miar niewystarczająca. Radny pokusił się nawet o sprawdzenie jak sytuacja wygląda w naszym kraju. W tym rankingu Ciechanów zajmowałby miejsce w ogonie. Ba, w samej jego końcówce.
– Jesteśmy w tyle za innymi miastami. Olsztyn zapewnia 25 godzin. Częstochowa 18 godzin. Nawet sąsiedni Przasnysz 18 godzin. Malbork 25 godzin. Krosno 12,5 godziny. Krosno podaję specjalnie, bo jest to tylko 2,5 godziny więcej niż obecnie Ciechanów. Pani dyrektor z Krosna stwierdziła, że jest to skandalicznie niski poziom – mówił nam w wywiadzie radny.
Na reakcję prezydenta Ciechanowianie nie musieli długo czekać. Ogłosił tradycyjnie na profilu społecznościowym oraz na stronie Urzędu Miasta Ciechanów, że „liczba godzin każdego nauczyciela wspomagającego pracującego w szkole z oddziałami integracyjnymi zostanie zwiększona”.
Trudno nie zgodzić się, gdy mówi, że „Będzie to dodatkowe wsparcie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych”.
Dla tych dzieci każda dodatkowa godzina jest niemal na wagę złota.
Prezydent Krzysztof Kosiński chyba z tego założenia też wyszedł.
Ani na stronie, ani w oficjalnym komunikacie nie pojawiła się jednak szczegółowa informacja, ile tych godzin będzie. Pojawiły się spekulacje. Czy Ciechanów wyrówna do normy w regionie z 18 godzinami? Czy może będzie ciut mniej?
– Bez względu na to czy będzie to 18 czy trochę mniej to i tak będzie zmiana jakościowa – mówił chwilę po ogłoszeniu na stronie UM Ciechanów jeden z rodziców dziecka uczęszczającego do klasy integracyjnej w Miejskim Zespole Szkół nr 2 w Ciechanowie.
Postanowiliśmy sprawdzić iel tyh godzin będzie. I tu wielkie zaskoczenie. Ciechanów, decyzją prezydenta Kosińskiego nawet nie wyrówna do poziomu Krosna. Decyzja prezydenta zwiększa liczbę godzin z 10 do 12.
Trudno mówić o zmianie jakościowej. Jak widać odtrąbiony sukces jest tylko pozorny. Dobrze natomiast wygląda „pijarowo”. Liczba godzin została zwiększona. Czy będą tego wymierne efekty? Oczywiście, że będą. Tu liczy się każda dodatkowa godzina. Dotychczasowy poziom był poza wszelką skalą oceny. Po zmianie nie udało się nawet przeskoczyć Krosna, w którym poziom 12,5 godziny określany jest jako „skandalicznie niski”.
Jak zatem określić poziom 12 godzin w Ciechanowie?
– W oddziałach integracyjnych na części zajęć, oprócz nauczyciela prowadzącego, obecny jest nauczyciel wspomagający. Nauczyciel taki współorganizuje kształcenie integracyjne. W Miejskim Zespole Szkół nr 2 w Ciechanowie każda klasa integracyjna ma tylko dziesięć godzin lekcyjnych tygodniowo z taką osobą. Dzięki zwiększeniu liczby godzin wzrasta szansa na lepsze efekty nauczania i osiągnięcie założonych celów. Jest to bardzo ważny element edukacji włączającej dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie, o indywidualnych potrzebach edukacyjnych i różnych możliwościach psychofizycznych – pisze w oficjalnym komunikacie prezydent Ciechanowa, Krzysztof Kosiński.
Do końca roku zwiększenie liczby godzin nauczyciela wspomagającego nie jest już planowane – informuje rzecznik ciechanowskiego magistratu.
Liczba godzin została zwiększona. Czy rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi czują satysfakcję? Niekoniecznie. Przez ten mocno wątpliwy sukces, odtrąbiony wszem i wobec, rodzice dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nabrali wielkich nadziei na normalność w tym zakresie. Rozczarowanie teraz trudno ukryć. Widać je w oczach.
– Cieszę się, że moja inicjatywa pozwoli choć trochę pomóc dzieciom z dysfunkcjami, dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ważne aby opinia publiczna wiedziała o problemach na jakie natrafiają uczniowie uczęszczający do oddziałów integracyjnych – mówi Michał Jeziółkowski.
Radny, od którego publiczna dyskusja się zaczęła również nie kryje rozczarowania. Jest jednak optymistą.
– Idea jest naprawdę słuszna. Zakres pracy nauczyciela wspomagającego w każdym z oddziałów integracyjnych zwiększy się o dwie godziny tygodniowo w porównaniu do tego co było dotychczas. Niech to będzie mały krok do poprawy jakości i efektywności nauczania dzieci z dysfunkcjami, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Mam nadzieję, że uda się uzyskać dodatkowe, niezbędne fundusze aby ta ilość była jeszcze większa. Potrzeby są ogromne. Jeszcze długa droga aby zapewnić dzieciom optymalną opiekę i wsparcie, ale mam nadzieje, że każdy zdaje sobie sprawę z rangi tego problemu i temat ten nabierze szczególnego znaczenia przy planowaniu kolejnego budżetu – kończy z nadzieją w głosie radny.
W Ciechanowie w kwestii wsparcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nie będzie zmiany jakościowej. Miejmy nadzieję jednak, że to stan przejściowy. Nadzieje radnego Jeziółkowskiego podzielają też rodzice niepełnosprawnych dzieci. Awans z poziomu „szkoda gadać” do poziomu „skandalicznie nisko” to nie jest jeszcze zmiana jakościowa, o którą prosili rodzice, również ustami radnego Jeziółkowskiego. Tym dzieciom należy się szczególne wsparcie. Szczególnie, jeśli pod uwagę wziąć wysokość subwencji oświatowej, która trafia do budżetu na każde dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności. Uczniowie jednak mają z tego niewiele, bo pieniądze giną w ogólnych workach samorządów. Chociaż Ministerstwo Edukacji Narodowej dawno obiecywało to zmienić, to radykalnych kroków nie podejmuje do dziś.
Subwencja oświatowa to pomoc finansowa, którą rząd przekazuje samorządom na edukację dzieci. Na dzieci niepełnosprawne dofinansowanie jest wielokrotnie wyższe. W przypadku uczniów z ciężką niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnościami sprzężonymi i autyzmem subwencja jest 10-krotnie wyższa niż na dziecko zdrowe.
NO

Podziel się:


Na referendum. W gminie mają być dyżury, łączność oraz sprzęt informatyczny

PKW zamieściła uchwały określające zadania komisarzy wyborczych i obwodowych komisji w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem referendum ogólnokrajowego 6 września.

Radni Sejmiku Wojewódzkiego przyjęli aktualizację Regionalnej Strategii Innowacji

Inteligentna specjalizacja Mazowsza

- Mazowsze jest liderem innowacyjności w skali kraju - mówi marszałek Adam Struzik. - Jest jednak jeszcze sporo do zrobienia. W nowym RPO są znaczące środki na ten cel. Ponadto pracujemy nad tzw. inteligentnymi specjalizacjami, które dla mazowieckiej gospodarki mają szczególne znaczenie. Jeśli dobrze wykorzystamy potencjał naszego regionu, śmiało dogonimy regiony takie jak np.

Ciechanów

Pomóżmy rodzinie, która w pożarze straciła prawie wszystko

Przypomnijmy: 3 maja rano wybuchł pożar w mieszkaniu przy ul. Kopernika wynajmowanym przez pięcioosobową rodzinę. Policjanci i strażacy szybko ją ewakuowali z płonącego mieszkania, ale pogorzelcy stracili prawie wszystko.